20 اکتبر 2023- مطالعه ی اخیر توسط سازمان ثبت پیگیری آینده نگر دیابت آلمان(DPV) ، روندها و عوامل مرتبط با شروع بلوغ را در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1نشان داد. این یافته ها در مجلهDiabetes, Obesity and Metabolism  منتشر شد.

محققان در این مطالعه داده های 13127 کودک 6 تا 18 ساله را تجزیه و تحلیل کردند و نتایج نگران کننده ای را گزارش کردند. در طول یک دوره ی بیست ساله- از سال 2000 تا 2021- این مطالعه روند قابل توجهی را به سمت بلوغ زودتر در دختران و پسران مبتلا به دیابت نوع 1کشف کرد.

در سال 2000، شروع thelarche(مرحله ی B2تانر[1]) در دختران در سن متوسط 11.48 سال رخ داد، اما تا سال 2021، به 10.93 سال کاهش یافت. در پسران، شروع gonadarche[2](مرحله  G2تانرحجم بیضه > 3 میلی لیتر)از میانگین سنی 12.62 سال در سال 2000 ، به 11.98 سال در سال 2021 کاهش یافت. این یافته ها نشان دهنده تغییر واضح به سمت بلوغ زودرس است که می تواند پیامدهای گسترده ای برای مدیریتT1D در کودکان داشته باشد.

تجزیه و تحلیل رگرسیون این مطالعه چندین عامل مرتبط با شروع زودرس بلوغ در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1را شناسایی کرد. مشخص شد که طول مدت طولانی‌تر دیابت، شاخص توده بدنی ،(BMI) نمره انحراف استاندارد (SDS) و سطوح پایین‌تر هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) همگی با بلوغ زودرس در دختران و پسران مرتبط هستند. علاوه بر این، این مطالعه خاطرنشان کرد که پیشینه مهاجرت نیز در این روند نقش داشته است.

این یافته ها بر نیاز به ارزیابی مجدد استراتژی های مدیریت دیابت در بیماران اطفال تاکید می کند. بلوغ زودرس می تواند بر مدیریت دیابت و به طور بالقوه بر پیامدهای سلامتی درازمدت افراد تأثیر بگذارد. همچنین این نتایج، بر اهمیت پرداختن به سطوح BMI و HbA1c برای حمایت از توسعه سالم‌تر در این جمعیت آسیب‌پذیر تأکید می‌کند.

در حالی که این مطالعه بینش های ارزشمندی را در مورد رابطه بین دیابت نوع 1و بلوغ  زودهنگام ارائه می دهد، تحقیقات بیشتری برای کشف مکانیسم های اساسی مورد نیاز است. درک این مکانیسم ها برای توسعه مداخلاتی که می تواند به مدیریت موثر دیابت نوع 1در کودکانی با بلوغ زودتر کمک کند، بسیار مهم خواهد بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/earlier-onset-of-puberty-on-the-rise-among-children-with-type-1-diabetes-119028

 



[1]این مرحله علائم بلوغ در دختران را به شکل زیر نشان می‌دهد: پستان شروع به جوانه زدن می‌کند و بافت سینه قابل لمس خواهد بود. ناحیه رنگدانه‌دار اطراف نوک پستان بزرگ می‌شود. موهای نازک بر روی ناحیه تناسلی به‌خصوص لابیاهای بزرگ ظاهر می‌شود.

[2]در این مرحله دستگاه تناسلی پسر (بیضه‌ها و کیسه بیضه) شروع به رشد می‌کند. در اطراف آلت تناسلی و زیر بغل موهای کم پشتی شروع به رشد می‌کنند. قد پسران در این مرحله حدود 5 تا 5.5 سانتی‌متر در سال افزایش پیدا می‌کند که معمولا با دردهای شدید استخوانی همراه است.